Řeč je výsadní schopností člověka a pravděpodobně jednou z jeho hlavních evolučních výhod. Spočívá ve schopnosti dorozumívat se pomocí zvuku, přeneseně pomocí písma. Učení (schopnost uložit výhodné odpovědi na některé podněty) a pamět (schopnost tyto informace uchovat a následně vybavit) je vlastní nervovým soustavám i velmi jednoduchý organizmů. U člověka však dosahuje výrazně většího rozvoje.
Řeč
Schopnost řeči můžeme rozdělit na dvě fáze: porozumění řeči a její produkce.
Za porozumění řeči jsou zodpovědné především sluchová a zraková kůra. Sluchová kůra zajišťuje slyšení mluvené řeči, zraková čtení písma. Právě mezi nimi se nachází Wernickeovo centrum, kde jsou ke slovům přiřazeny významy.
Tvorba řeči je v podstatě motorická aktivita – funkce svalů hrtanu v případě mluvy, popřípadě ruky v případě písma. Motorické centrum řeči, tzv. Brocova oblast, je proto uloženo ve frontálním laloku hned před motorickou kůrou.
Jak bylo uvedeno v předchozí kapitole, tyto centra se nachází pouze v dominantní, zpravidla levé hemisféře.
Paměť
Paměť je schopnost uchovat informace a následně si je opět vybavit. Proces vštěpování do paměti nazýváme učení. Paměti můžeme dělit mnoha způsoby, moderní dělení vypadá následovně:
- krátkodobá paměť
- dlouhodobá paměť
- deklarativní – paměť pro fakta a události
- nedeklarativní - například motorická paměť či podmiňování
Poruchy paměťi vyvolají amnézii. Ta může být retrográdní, kdy nelze vybavit staré paměťové stopy, nebo anterográdní, kdy nelze uložit nové.
Část 9. - Integrace II - vyšší nervové funkce
obsah- 9.1 Integrace
- 9.2 Funkční korové oblasti
- 9.3 TEST – Korové oblasti
- 9.4 Řeč a paměť